Etichete

, ,

Acum ceva timp, se spunea ca e un bun medic este cel care punea un diagnostic corect şi prescria tratamentul potrivit. Acum, un medic bun învaţă cum să interacţioneze cu pacienţii.

E mai bine să ai de-a face cu un medic empatic sau cu un profesionist sigur si detaşat? Când intri în ambulatoriu se preferă a găsi un medic de tipul Doctor House sau unul din aceia de altă dată, care mergeau acasă la bolnav pe bicicleta?

Despre raportul medic-pacient s-au scris multe cărţi. S-a descoperit că imaginea medicului şi modul său de interacţiune cu bolnavul joacă un rol psihologic foarte important în vindecarea pacientului. S-a vorbit mult timp despre medicul care vorbeşte despre problemele sale pacientului în timpul vizitelor şi despre ceea ce gândesc unii pacienţi: sunt aici pentru a rezolva problema mea sau pe cea a medicului?

De caţiva ani, se vorbeşte cu mai multa convingere despre empatie ca fiind un instrument la dispoziţia medicului pentru a intra într-adevar în sintonie cu pacientul. “Prin empatie”, sublinia Eigidio Moja (profesor de psihologie medicală la Universitatea din Milano), „nu se înţelege doar capacitatea  unui  profesionist de-a înţelege şi împărtăşi  emoţiile şi fricile pacientului, dar şi abilitatea de-a ştii cum  cum să le comunice bolnavilor că problemele cu care se confrunta au fost înţelese şi împărtăşite”.

Empatia este o abilitate înnăscută la mulţi medici: pentru unii e absolut natural să intre în sintonie cu problemele altora. Dar aceasta abilitate se poate şi învăţa: există tehnici comportamentale care ajuta medicul să stabilească o relaţie empatică cu pacientul.

Studiile psihologice arată că nu e necesar să stabileşti o relaţie empatică în toate situaţiile şi nici să aplici empatia la toţi pacienţii, pentru că nu toţi o cer. Sunt persoane care nu manifesta dorinţă  de a fi înţelese în plan emoţional, dar care cer profesionistului să le dea toate informaţiile utile şi necesare şi să-i ajute să se vindece. Alţii, în schimb, simt nevoia de a fi înţelesi până la capat ca o necesitate. Asta nu înseamnă că există pacienţi buni si pacienţi răi.Medicul este acela care trebuie să se adapteze la situatie, să inţeleagă care sunt aşteptările pacientului şi să acţioneze în consecintă.

Important este să înţelegem cu toţii că a ne simţi înţeleşi în cele mai intime şi personale aspecte de către propriul nostru medic este cu siguranţă foarte important pentru fiecare dintre noi…bune sau rele, trăim cu toţii relaţii şi când suferim de o boală avem nevoie de empatie ca de aerul pe care îl respirăm.

O mai mare empatie înseamnă a centra activitatea medicului asupra  bolnavului, asupra persoanei şi nu doar asupra bolii. Mai multă empatie, deci, va face bine pacienţilor, dar va ajuta şi medicina.

 psiholog Loredana LITA

Reclame